Henry Ford wcale nie skonstruował samochodu najwcześniej, ale pomimo tego i tak na stałe zapisał się w historii motoryzacji. Wszystko zaczęło się od tego, że jako dziecko z wielkim zainteresowaniem przyglądał się pojazdom napędzanym parą. Tak rozpoczęła się jego fascynacja samochodami, która doprowadziła do powstania jednej z najbardziej rozpoznawalnych marek motoryzacyjnych na świecie.

Henry Ford przyszedł na świat w 1863 roku w amerykańskiej rodzinie farmerskiej. Już jako piętnastolatek konstruuje swój pierwszy silnik parowy, a następnie wyjeżdża do Detroit gdzie pracuje w Edison Illuminating Comp i awansuje na stanowisko głównego inżyniera. Na powstanie pierwszego prototypu pojazdu musimy poczekać do 1896 roku. Trzy lata później Ford został jednym z założycieli Detroit Cadillac Company, jednak z powodu konfliktu ze współudziałowcami wycofuje się z interesu i zakłada własne przedsiębiorstwo. Jako kapitał na jego uruchomienie posłużyła wygrana Forda w wyścigu z kierowcą Aleksandrem Wintonem w 1901 roku. Tym razem także nie potrafił dojść do porozumienia ze wspólnikami i występuje ze spółki. Nie rezygnuje jednak tak szybko i w 1903 roku zakłada Ford Motor Company. Warto dodać, że w 1919 roku syn Henry'ego – Edsel odkupił wszystkie akcje i firma zaczęła w całości należeć do rodziny Fordów.

W 1908 roku pojawia się jeden z najbardziej rozpoznawalnych modeli – Model T, który powstawał do 1927 roku. Mimo stwierdzenia Henry'ego Forda, że „możesz otrzymać samochód w każdym kolorze, pod warunkiem, że będzie to kolor czarny", model T produkowany był także w innych kolorach, ale najwięcej było jednak czarnych. Za jego napęd odpowiadał silnik spalinowy czterocylindrowy, czterosuwowy o pojemności skokowej 2898 cm3 i mocy 22,5 KM, a charakterystyczna była dwustopniowa przekładnia obiegowa zawieszona na kole zamachowym. To właśnie to auto zmotoryzowało Amerykę, ale było to możliwe dzięki wprowadzeniu w roku 1913 taśmy produkcyjnej, która pozwoliła na tyle zwiększyć produkcję, że można było obniżyć cenę pojazdu. Sprawiło to, że na Forda T mogło sobie pozwolić coraz więcej osób, a dodatkowo wprowadzono kredyty na zakup samochodu. Przez 19 lat wyprodukowano aż 15 milionów tego auta.

Kolejny samochód Forda pojawia się w 1927 roku. To Model A, który także cieszy się dużym zainteresowaniem ze strony nabywców. Napędzany był silnikiem czterocylindrowym, dysponował mocą 40 KM i wyróżniał się m.in. hamulcem na cztery koła, trójbiegową przekładnią oraz hydraulicznymi amortyzatorami.

Okres II wojny światowej to czas przestawienia produkcji na potrzeby wojska. Budowano Fordy GPW, które były bliźniaczo podobne do Jeepa Willysa. W USA w latach 1941-1942 produkowano także samochód osobowy – V8 Business Coupe. Auto miało silnik o pojemności 4,0 litra i mocy 100 KM. Do produkcji cywilnych pojazdów powrócono w 1947 roku. Wtedy umiera także Henry Ford. Całkiem nowy model pojawia się na rynku w 1950 roku. To Ford Custom, który był produkowany przez 22 lata, a początkowo stał się popularnym samochodem w korpusach dyplomatycznych.

Na początku lat 50. XX wieku zaczęto planować dwumiejscowy model sportowy. Projekt jednak został odłożony w czasie, a wtedy General Motors wypuszcza na rynek podobne auto - Chevrolet Corvette. Wtedy Ford odpowiada modelem Thunderbird. Do jego napędu posłużyły silniki V6 i V8, a moc przenoszona była na oś tylną poprzez 3-biegową automatyczną skrzynię biegów. Auto dysponowało 228 KM mocy i przyspieszało od 0 do 100 km/h w 7,5 sekundy.

Ford W 1964 roku do produkcji zostaje wprowadzony model Mustang. Początkowo auto miało się nazywać Allegro, ale ostatecznie zadecydowano, że wolność, prędkość, siłę i jednocześnie Amerykę może symbolizować mustang. Cechowała go prostota, a do wyboru były jednostki napędowe od 101 do 320 KM mocy. W 2013 roku została zaprezentowana szósta generacja tego kultowego auta.

Ford Thunderbird i Mustang to nie jedyne modele, które zapewniły Fordowi sławę, a koncern rozwija produkcję swoich aut także na innych kontynentach. Do Europy wprowadzony zostaje Taunus 12M - miał cztery cylindry i 38 KM mocy. Złośliwi o tym samochodzie mówili nie inaczej jak Ford 79, gdyż producent doliczył się właśnie 79 zalet tego auta. W 1959 roku pojawia się Ford Anglia 105E, który wyposażony został w oszczędny, czterocylindrowy, krótkoskokowy silnik górnozaworowy. Wcześniej pojazd przeszedł testy w tunelu aerodynamicznym, co zaowocowało tylną szybą osadzoną w stosunku do pokrywy bagażnika pod ostrym kątem. W Europie do legendy Forda przyczynił się także model Capri z 1969 roku, którego bardzo popularna była wersja 2000 GT. Auto posiadało silnik o pojemności 2,0 litrów i mocy 90 KM oraz cechowało się bogatym wyposażeniem.

Od 1967 do 2000 roku w Europie oraz od 1981 do 2003 roku w Ameryce Północnej produkowany jest model Escort. Początkowo Escorty MK1 oferowane były z silnikami benzynowymi o pojemnościach 1,1, 1,3 i 1,6 litra. W 1975 roku pojawia się jego druga seria, która jest faceliftingiem pierwszej, a zmiany pojawiają się w 1980 roku wraz z wprowadzeniem trzeciej generacji. W ofercie dostępne się nowe silniki, napęd z tyłu przeniesiono na przód, a następnie pojawiają się kolejne wersje nadwozia m.in. hatchback i kabriolet. Niewielki lifting pojazd przechodzi w 1986 roku, a wraz z pojawieniem się wersji MK V, auto otrzymuje szesnastozaworowy silnik 1,8, a później wersję 2,0 l produkującą 150 KM. Duża zamiana stylistyki Forda nastąpiła też w 1995 roku, a trzy lata później Escorta zastąpił Focus. Od 1984 do 1994 roku produkowany jest model Scorpio, a od 1976 roku dostępny jest Ford Fiesta.

Obecnie Ford oferuje m.in. model Ka, który budowany jest w fabryce Fiata w Bielsku-Białej, Fiestę, Focusa, Mondeo, vany C-Maxa, S-Maxa i Galaxy. Pierwszym SUV-em Forda był model Kuga a produkowane są także dostawcze modele Transit oraz Transit Connect.